Column Ramon Klaassens

Nederland moet goede zuivelimago niet verliezen

22 Juli 2013 - Ramon Klaassens - 2 reacties

Onlangs hoorde ik tijdens een uitzending van BNR een onderneemster die frozen yoghurt verkoopt in  Lissabon. Ondanks de lokale concurrentiestrijd liep het erg goed. Ze heeft het product: ‘Dutch Frozen Yoghurt’ genoemd. Zou het feit dat het product uit Nederland komt, reden zijn om dit product boven een regionaal product te verkiezen?

De hoeveelheid babymelk die naar China gaat, geeft dit wellicht nog beter aan. Zonder enige terughoudendheid kiezen veel Chinese consumenten voor de Nederlandse babymelk. We mogen hier als sector trots op zijn. Toch wil ik een kanttekening plaatsen. Dat we op deze positie zijn gekomen, is niet vanzelf gegaan. Veel regelgeving en kwaliteitssystemen zijn hier aan vooraf gegaan. En laten we eerlijk zijn, die zijn door veel mensen meermalen vervloekt.

Elke verandering roept weerstand op, maar laten we het succes van deze maatregelen niet uit het oog verliezen. We moeten ervoor waken dat we het goede imago niet verliezen. We moeten als Nederlandse zuivel en melkveehouderijsector blijven innoveren om deze positie te behouden. De landen om ons heen zitten immers ook niet stil. Dat de zuivel het thema duurzaamheid nu oppakt en dat daarbij ook aandacht is voor diergezondheid en levensduur, is naar mijn mening een verstandige zet.

Vaak wordt gezegd: die levensduur van de koeien in Nederland zit wel goed, want in andere landen is het veel slechter. Maar het kan toch niet zo zijn dat wij als Nederland niks doen, omdat we beter zijn dan de rest? We zijn daar gekomen juist door meer te doen dan andere landen. We moeten zelf vooruit willen, omdat het ons simpelweg veel kan opleveren, maatschappelijk en financieel.

Daarnaast zorgt dit ervoor dat we als zuivelland voorop kunnen blijven lopen en dat mensen over de gehele wereld veel vertrouwen houden in Nederlandse zuivelproducten en deze massaal blijven kopen.  Ik heb het idee dat het bij veel veehouders weerstand oproept als de zuivel zich gaat bemoeien met duurzaamheid, diergezondheid, etc. op de bedrijven van haar leveranciers.

Weerstand is negatieve energie, en ik stel voor deze weerstand om te zetten in positieve energie. Profiteer van het feit dat er aandacht voor uw bedrijf is, wat u vaak nog flink geld op kan leveren ook. Dan maakt u niet alleen uw bedrijf, maar ook de Nederlandse zuivelsector sterker. Dan blijft het Nederland Zuivelland.

Ramon Klaassens
Bedrijfskundige Valacon-Dairy

Ramon Klaassens

Ramon Klaassens is eigenaar van Klaassens Advies in Winschoten. Met het verzorgen van gastlessen, presentaties en columns hoopt Ramon boeren te prikkelen om kritisch naar het eigen bedrijf te kijken.
Reacties
2 reacties
Niels FC Willems 23 Juli 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/ramon-klaassens/item/10830726/Nederland-moet-goede-zuivelimago-niet-verliezen]Nederland moet goede zuivelimago niet verliezen[/url]
Ramon, dus wat zou je -meer specifiek- willen zeggen tegen de melkveehouders die aan weidegang doen maar de meerkosten daarvan niet terug zien in de melkprijs?
Eric 18 Januari 2016
Helemaal eens Niels en ook die duurzaamheidstoeslag zoals energiescan als je zelf veel laswerk doet en ook nog een nevenactiviteit heb zoals paardenpension dan is je melkprijs lager omdat je meer stroom verbruikt dan iemand die dat niet doet en heeft tenzij je overal apart meters tussenplaatst Belachelijk gewoon goede kwaliteit melk is goede kwaliteit ongeacht hoeveel stroom je verbruikt of welke leeftijd je koeien zijn !
Eric 18 Januari 2016
Die meneer Klaassens moet eerst eens nadenken voordat hij zulke belachelijke dingen zegt Voor amper 30 eurocent melk moeten leveren is gewoon bespottelijk 1 Liter redbull daar betaalt de consument al 6 euro voor Dus waarom geen 50 eurocent per liter melk ???????? Al die extra regeltjes verhoogt alleen de kostprijs en levert nauwlijks iets op.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden