De Fryske

Interview Catharinus Wierda

'Crowdfunding werkt het best bij een eerlijk verhaal'

10 Oktober 2020 - Jorine Cosse

De Fryske kaas is een merk met een natuurinclusieve missie. Catharinus Wierda bedacht de Fryske met het idee om het Friese landschap, de natuur en de dieren samen te brengen in een duurzaam verantwoorde kaas. Inmiddels begint het succes zijn uitwerking te hebben, daarom startte hij met crowdfunding, zodat hij de kaasvoorraad kan opbouwen en uitbreiden.

Wierda bekleedde voorheen verschillende duurzaamheidsfuncties in de zuivelsector. Duurzaamheid ziet hij als vanzelfsprekend, toch was het soms lastig zaken voor elkaar te krijgen. "Misschien wilde ik al dingen waar de praktijk nog niet rijp voor was," aldus Wierda. Het idee van De Fryske ontstond in een weiland op het Friese platteland. "Ik hoorde de weidevogels die steeds meer onder druk staan en zag veel gras om me heen met in verhouding weinig maïs. Ik bedacht me dat de melk die hier geproduceerd wordt de ideale melk is om kaas van te maken. Bovendien wordt het op een duurzame en natuurinclusieve manier verkregen.

Hoe is het concept ontstaan?
"Ik wilde geen 'gewone' boerenkaas. Het moest een concept worden waarin ik kan opschalen en zo kan werken aan mijn duurzame ambities. Ik kan wel spreken van een uitdaging, want waar innovatie en een duurzame voedselwereld vaak vragen om een korte, transparante keten. Als die bovendien ook opschaalbaar moet zijn, dan is dat heel lastig in de zuivel. Melkveehouders leveren uiteraard aan melkverwerkers, daar moest ik allereerst tussen zien te komen. Na veel gesprekken heb ik een korte keten van de grond gekregen waar ik zeer over te spreken ben. Ik ben begonnen met één melkveehouder van Farmel, later werden dat er twee. Inmiddels heb ik met FrieslandCampina een samenwerking weten op te zetten waar 5 melkveehouders bij betrokken zijn. De melk wordt verwerkt in Rouveen. Als de markt zich verder ontwikkelt kan ik opschalen naar meer melkveehouders, maar voor nu kan ik nog niet alle melk van deze vijf boeren verwerken tot kaas dus dat is nog niet aan de orde."

Waarom besloot je een financiering te realiseren door middel van crowdfunding?
"Om de grotere kaasvoorraad aan te kunnen leggen heb ik een bepaalde hoeveelheid kapitaal nodig. Zelf heb ik hiervoor te weinig eigen vermogen. Financieren bij de bank is uiteraard een optie, maar iemand wees me op de mogelijkheid van crowdfunding. Bij de bank kijken ze voornamelijk naar een minimaal risico op papier, het proces voorafgaand aan de financiering is tijdrovend en daarbij brengt het ook weer kosten met zich mee. Bij crowdfunding leen je geld van een grote groep mensen. Het risico voor deze mensen is er natuurlijk, maar ze weten wel exact waar het geld naar toe gaat. En hebben daarbij vooral vertrouwen in het initiatief en de persoon. De crowdfunding  geeft De Fryske een stevige basis, ook wanneer ik nu een aanvullende financiering bij de bank wil vragen."

Hoe is het je bevallen?
"Voor mijzelf was het een grote stap om tot crowdfunding over te gaan. Ik vind het nogal wat om anderen om geld te vragen omdat ik iets wil financieren in mijn eigen bedrijf. Als ondernemer wil ik het zelf graag oplossen. Maar soms moet je over die trots heen stappen, als je tenminste iets wilt bereiken. Door met veel mensen in gesprek te gaan over crowdfunding liep ik er toch warm voor. Zeker omdat deze manier van financieren je de kans biedt om langer autonoom en onafhankelijk te blijven. Als jong bedrijf moet je vaak nog snel kunnen schakelen, ging je naar rechts moet je opeens naar links. Wanneer je continu verantwoording af moet leggen aan investeerders waarom je bepaalde stappen maakt, dan loop je al snel tegen uiteenlopende meningen aan en een tijdrovend proces. De geldverstrekkers bij crowdfunding lenen je geld, maar kopen zich niet in en kopen daarbij ook geen zeggenschap in het bedrijf, zoals dat bij een investeerder wel vaak het geval is. Ik kan mijn eigen keuzes blijven maken en het bespreken met wie ik dat wil. De geldverstrekkers willen aan het einde van de rit graag hun geld terug en in de tussentijd genieten van een leuk rendement. In mijn geval geef ik 2% rente en 2% in de vorm van kaas. Het wil overigens niet zeggen dat ik de geldverstrekkers niet mee laat denken, ook daar heb ik een passende plek binnen het concept voor gevonden."

Hoe geeft u de geldverstrekkers de zekerheid dat ze hun geld aan het einde van de rit ook daadwerkelijk terugkrijgen?
"De financiële zekerheid zit hem vooral in het feit dat ik het geld gebruik om te investeren in het product, de kaasvoorraad. Ik gebruik het niet om bijvoorbeeld lonen van te betalen. Het geld blijft zichzelf opwaarderen zolang de kaas ook haar waarde behoudt. Uiteraard zit er altijd een risico aan dat het product waardeverlies kan lijden, aangezien er een verschil is tussen executie en marktwaarde, maar ook bij verkoop van het product tegen lagere waarde is er opnieuw geld. Dat is niet het geval wanneer je investeert in lonen of andere vaste kosten. Uiteindelijk is het doel uiteraard dat ik zo met mijn eigen vermogen kan groeien. Mocht het zo zijn dat het aan het einde van de rit niet zo gelopen is als gehoopt, dan zou ik bijvoorbeeld kunnen herfinancieren met een nieuwe crowdfunding. Uiteraard is dat niet het doel, maar het zijn wel mogelijkheden."

"Een voordeel van crowdfunding is ook dat het een persoonlijk verhaal omvat. Mensen weten waarin ze hun geld investeren. Dat is iets wat vandaag de dag steeds belangrijker lijkt te worden. Ik kan dat persoonlijke verhaal bieden en probeer verder transparant te zijn naar de geldverstrekkers. Je hebt toch een soort band met elkaar en ze investeren over het algemeen in je verhaal, dus dat moet ook leidend zijn. Je kan je niet verstoppen in een anonieme wereld. Doordat je contact hebt met elkaar, is er vertrouwen."

Raad je het andere ondernemers aan om crowdfunding te gebruiken en welke tips heb je?
"Zorg dat je een goed verhaal hebt en vertaal dat vervolgens eerlijk en transparant naar de buitenwereld. Als je dat kan, dan raad ik het zeker aan. Het heeft mij enorm verrast hoe groot het draagvlak in mijn netwerk is en hoe enthousiast mensen erin stapten. Het geeft mijn onderneming draagvlak en vertrouwen. De meeste mensen hebben puur om het verhaal geïnvesteerd, daarom is dat denk ik ook zo belangrijk. Er zijn ook mensen ingestapt die hiermee exact weten wat er met hun geld gebeurt, iets wat je bij een grote belegger vrijwel nooit te horen krijgt. Uiteraard zijn er familieleden en vrienden ingestapt, maar ook mensen die ik niet ken. Als je dit doet moet je zeker weten dat je mensen het vertrouwen kunt geven waar ze naar op zoek zijn. Blijf eerlijk, niet alleen naar de 'crowd', maar ook zeker naar jezelf. Er zijn veel mensen die geld hebben en willen investeren, je moet ze alleen op de juiste manier weten aan te trekken."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jorine Cosse

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer. Jorine analyseert onder meer wekelijks de ruwvoermarkt en periodiek de markt van mengvoer.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden