Photoagriculture / Shutterstock.com

Analyse Olie

Dieseltank laten vullen is weer een dure liefhebberij

11 Augustus 2023 - Jurphaas Lugtenburg

De oliemarkt zette deze week weer en stap omhoog. Zowel ruwe olie als diesel steeg naar het hoogst niveau in maanden. Krappere voorraden zijn daarbij een belangrijke oorzaak. Productiebeperkingen van twee grote producerende landen helpen dan niet om de markt weer wat te temperen.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De notering ruwe Brent-olie zette deze week de opgaande lijn die bijna anderhalve maand geleden werd ingezet toch door. Vorige week leek de markt een pas op de plaats te maken maar woensdag (9 augustus) sloot Brent op $87,55 per vat. Dat is de hoogste slotkoers in ruim een half jaar.

Het nieuws van de productiebeperkingen van Saoedi-Arabië en Rusland van vorige week ijlt nog na. Daar zijn deze week nieuwe vooruitzichten van het International Energy Agency (IEA) en de Opec bij gekomen die voer zijn voor de bulls in de markt. Het IEA signaleert krimpende voorraden ruwe olie en oliedestillaten voor de rest van het jaar. Dat is een potentieel prijsopdrijvende factor. De wereldwijd een minder sterkere vraaggroei naar olie. Dat is nu bijgesteld naar 1 miljoen vaten per dag minder en was in de vorige voorspelling 150.000 vaten per dag. Ook de Opec gaat er vanuit dat de vraag minder snel zal groeien. Het kartel verwacht nu een extra vraag van 2,25 miljoen vaten per dag voor 2024. Dat is iets minder dan de geprognosticeerde groei voor 2023 die op 2,44 miljoen vaten per dag uit komt volgens de Opec.

Winstmarge wordt opgekrikt
De hogere olieprijs deert de winstmarge van de grote olieraffinaderijen op de brandstofproductie niet. Reuters schrijft op basis van de data van Refinitiv Eikon dat de winstmarge op de raffinage van een vat ruwe olie bij een gemiddelde Europese of Amerikaanse raffinaderij met 33% is gestegen dit jaar. Ter vergelijking: in Azië is die stijging 'slechts' 9%. Bronnen uit de industrie melden overigens dat de marges in het tweede kwartaal mager waren. De betere marges komen overigens vooral door een betere vraag naar de brandstoffen voor transport zoals diesel, kerosine en in iets minder mate benzine. Vooral in Brazilië zijn concrete zorgen over de beschikbaarheid van diesel. Dat heeft niet alleen te maken met een toenemende vraag maar ook met overheidsbeleid. Het land werkt met een ingewikkelde invoersystematiek waarin onder andere tot op zekere hoogte een maximumprijs voor buitenlandse diesel zit.

De dieseltank laten vullen doet in Nederland ook pijn in de portemonnee. Donderdag steeg de prijs naar €138,80 per 100 liter. Dat is het hoogste niveau sinds januari. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat 1 juli de tijdelijk accijnsverlaging is geschrapt. Niet alleen in Nederland is het vullen van dieseltank een dure liefhebberij.

Onze collega's van Agrarheute berichten dat diesel en huisbrandolie in Duitsland lange tijd niet zo duur is geweest. Prijzen zijn natuurlijk wat lastig te vergelijken, maar United Consumers geeft gemiddelde consumentenprijs aan van €1,95 per liter voor diesel Nederland en in Duitsland zit de adviesprijs rond de €1,74 per liter volgens de Duitse automobielverenging Adac. Niet verwonderlijk dat pomphouders klagen over de grote verschillen in accijnzen. Vanuit de agrarische sector hoor je minder klachten, maar het blijft opmerkelijk dat in de ene EU-lidstaat boeren gebruik mogen maken van rode diesel of mazout terwijl andere het volle pond moeten betalen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden