Shutterstock

Inside Aardappelen

Tafelaardappel wint terrein in coronacrisis

1 September 2020 - Kimberly Bakker

Dat de aardappelmarkt over het algemeen flink te lijden heeft gehad onder de coronacrisis is geen geheim. Op het moment dat horecagelegenheden en restaurants gedwongen moesten sluiten, viel de afzet immers voor een groot deel in het water. Echter, voor de tafelaardappelmarkt was het dé kans om terrein te winnen. En dat is gelukt, want consumenten kozen in coronatijd volop voor tafelaardappelen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de Benelux is de consumptie van tafelaardappelen sinds maart met 30% gestegen, zo bleek begin augustus uit cijfers van Nedato. Nieuwe gegevens geven een specifieker beeld van de terreinwinst die de markt voor tafelaardappelen geboekt heeft. Zo hebben Duitse consumenten in de eerste 6 maanden van het jaar ongeveer 16% meer tafelaardappelen gekocht dan vorig jaar. Daarnaast bedroeg de omzetstijging in Duitsland ruim 20% van het volledige volume van 2019.

Ook in België is duidelijk zichtbaar dat consumenten in de coronacrisis meer tafelaardappelen zijn gaan eten. Tussen maart en juni kochten zij 15% meer verse aardappelen, in vergelijking met dezelfde periode in het jaar daarvoor. Volgens marktexperts werd voor de coronacrisis meer en meer geëxperimenteerd met diverse producten (zoals pasta en quinoa), waardoor het thuisverbruik van de aardappel onder druk stond. Echter, door een gebrek aan inspiratie zijn consumenten teruggeschakeld naar meer traditionele eetgewoontes.

Lokaal bij de boer of supermarkt bleven over
Hoewel voor Nederland (nog) geen specifieke gegevens bekend gemaakt zijn, merken handelshuizen duidelijk dat de tafelaardappelafzet ook hier fors is toegenomen gedurende de coronacrisis. Na het sluiten van de horecagelegenheden en restaurants was het immers alleen nog mogelijk om voedsel en dranken uit de supermarkt of lokaal bij de boer te halen. Die 2 opties werden volop benut. Die immense toename van de vraag in relatief korte tijd zorgde er overigens wel voor dat alle zeilen in de markt bijgezet moesten worden. Daarentegen zijn geen problemen geweest om aan de vraag te voldoen: de voorraad was groot genoeg.

De huidige situatie met een mindere afzet in de fritesindustrie, maar hogere verkoopcijfers voor de tafelaardappelmarkt, is voor Ferdi Buffen, directeur van aardappelhandelshuis Weuthen, reden om te stellen dat aardappeltelers zich in de toekomst sneller moeten aanpassen aan de vraag. "Aangezien de tafelaardappelmarkt een vlucht naar boven heeft gemaakt, zou ik telers aanraden tafelaardappelen of chipsaardappelen te telen waar dat mogelijk is." Of de vraag naar tafelaardappelen straks richting het 'nieuwe normaal' weer terugzakt, is koffiedik kijken.

Ook diepvriesproducten populair
Niet alleen tafelaardappelen hebben gedurende de coronacrisis terrein gewonnen bij de consument, er zijn ook meer diepvriesproducten (zoals diepvriesfrites) verkocht in de supermarkten. In België steeg de verkoop van diepvriesaardappelproducten tussen maart en juni met 37% en in Duitsland gaven consumenten in de eerst 6 maanden van het jaar in totaal €26 miljoen meer uit aan diepgevroren producten dan in de eerste helft van 2019. Voor Nederland zijn ook op dit gebied (nog) geen cijfers beschikbaar, maar een vergelijkbare groei wordt wel onderschreven vanuit de markt.

Inmiddels draaien de verwerkingslijnen van Nederlandse fritesfabrieken weer op een redelijk niveau. In juli zijn iets meer aardappelen verwerkt dan in dezelfde maand vorig jaar, namelijk 269.600 ton. Toen startte het seizoen echter met een zeer schaars aanbod en dat is nu niet het geval. Tegelijkertijd kampen fabrieken nog altijd met een behoorlijke voorraad eindproduct. Dit verklaart de voorzichtige rem op de volumes. Overigens is merkbaar dat de vakanties voorbij zijn, want de verpakkingsbedrijven melden dat de verkopen van diepgevroren aardappelproducten nu weer wat terugzakken.

Daarnaast is ook de verkoop van chips tijdens de coronacrisis behoorlijk toegenomen. Zo kochten Duitse consumenten over de eerste 6 maanden van het jaar meer dan 51.000 ton aan chipsproducten, wat ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar een toename van ongeveer 10% is.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden